dijous, 13 de març del 2014

Parlem de Sarsuela?


Aprofitant que aquest cap de setmana es representa una obra d’aquest gènere a Gràcia (La del Soto del Parral) i que el proper cap se setmana serà el barri de El Clot on es presenta una altre de les anomenades “sarsueles grans” (La Parranda), voldríem recuperar l’essència d’un escrit que, ja fa temps, va publicar La Vanguardia. en el que es defensava el dret d’aquest gènere a conquerir el lloc que li pertocava.

L’opera està mudialment reconeguda  com a símbol de cultura i, tot i que s’està lluitant perquè no sigui així, encara es defineix com a reconeixement d’una elit, amb un poder adquisitiu determinat. Tan li fa que es canti amb l’idioma que sigui i que no puguem entendre el que ens volen explicar, però el seu prestigi és inqüestionable i anar-hi aporta un distintiu cultural.

La sarsuela, en canvi, no ens enganyem, te “mala premsa”, sense que, aparentment, hi hagi un motiu prou convincent, tret les poques aportacions amb les que compta.  La sarsuela, al igual que la opera,  ens explica una historia mitjançant la música: amb solistes (sopranos, mezzos, barítons, tenors, baixos, etc.) que cantaran romances (àries), duets, concertants, tots acompanyats d’un cor, una orquestra i, a vegades, un ballet. La única diferència que hi ha és que, en la sarsuela, alguns fragments son parlats (cosa que representa una dificultat i un valor afegit pels cantants) i que s’incorporen uns personatges que aporten un toc de "simpatia", com son la tiple i el tenor còmics.

Les operes es canten en tots els idiomes; les sarsueles només les podem escoltar en català (hi ha més de 300 obres registrades) i en castellà; compostes la majoria d’elles per autors catalans. Fins hi tot hi ha cançons emblemàtiques que la gent no sap que pertanyen a sarsueles catalanes, com Rosor, La Puntaire, Pirineu i moltes d’altres.

Antigament al Paral·lel s’hi oferien regularment representacions, amb gran afluència de públic- Moltes vegades programaven la mateixa sarsuela alhora en diferents teatres i els afeccionats anaven a veure les diferents versions i després, a les tertúlies, comentaven si havia estat millor la soprano de l’un o el tenor de l’altre. I d’aquesta gran acceptació popular ha passat a ser “menystinguda” i considerada, per alguns sectors, com a subproducte d’origen no català. Fins i tot “l’opereta vienesa”, essent el mateix, te molt millor cartell.

Perquè?. Les partitures  musicals de moltes  sarsueles són magnífiques. A diferencia de les operes que tracten temes més èpics,  les sarsueles ens porten a histories més properes i populars, que potser no seran vigents actualment; però no oblidem que l’argument de les operes o de les obres més representatives del teatre clàssic universal, tampoc ho son, però això no és obstacle per a gaudir-ne en tot el seu context.

La major dificultat per poder representar sarsuela és la gran inversió econòmica que comporta i com que, pel que sembla, mai ha estat reconeguda com a esdeveniment cultural, no ha merescut  el privilegi de poder accedir a subvencions. Per això no és rendible programar-les en el circuit professional i les seves representacions només es poden veure a càrrec de formacions amants de la lírica; que aconsegueixen mantenir viu aquest gènere gràcies el seu gran esforç personal i econòmic; doncs aquestes formacions aporten voluntàriament el gran pes del cor i dels actors, però han de contractar a la resta de professionals:  solistes, orquestra (la més complerta  que els permeti el seu pressupost), escenografia, vestuari i l’attrezzo necessaris.

Aquestes formacions son les que continuen mantenint, sense cap ànim de lucre, aquest gènere. Per a ells és el mèrit. I ho fan pel gran amor que senten per la lírica (molts n’han rebut el testimoni dels pares o avis) i també pel nombrós públic que, representació rere representació, omple els seus teatres, demostrant que, encara que ningú els tingui en compta, existeix i que vol seguir gaudint d’aquests tipus d’espectacles.

La sarsuela, malgrat que sembli que a molts els hi molesti (el Gran Teatre del Liceu li va tancar les seves portes per a representar-hi la sarsuela catalana més emblemàtica i ara s’hi podrà veure un musical) pertany al nostre teatre Líric, forma part del nostre patrimoni cultural i mereix tot el nostre respecte.


 

Esteu escoltant el Preludi de la sarsuela "Cançó d'amor i de guerra"

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More